Christian Johansson

 
Mitt fiskeintresse väcktes i tidiga år då jag följde med min morfar ut på Hoksjön vid
Hooks Herrgård och så klart mitt favoritprogram på tv, Visst Nappar Det med Bengt Öste.
Under alla dessa år har jag lärt mig en hel del och jag lär mig nya saker under varje
fisketur. Catch & release, alltså att fånga och släppa tillbaks, blev en del i mitt fiske för
några år sedan och om alla kunde gjort samma sak skulle vi garanterat ha mycket bättre
fiske i varenda sjö och å. Våra barnbarn skulle kunna uppleva den sortens fiske som jag
gjorde under mina första sportfiskeår.
 
Nu ser det tyvärr mer dystert ut och fisket är inte alls som det var förr. Detta borde vara
en tillräcklig anledning för alla sportfiskare som vill att unga sportfiskare i framtiden ska
uppleva den underbara känslan som det är att fånga den stora fisken i ens allra lyckligaste
drömmar. Att gå ut en sommarkväll och sätta sig på bryggan med fötterna doppade i
vattnet, fånga fisk efter fisk och slutligen fånga den stora jätteabborren.
 
Catch & Release ja, hur gör man för att fisken ska ta så lite skada som möjligt?
Det börjar egentligen redan vid hugget, speciellt på sommaren då vattnet är varmt och
fisken fort tröttas ut. När en fisk blir stressad och kämpar emot producerar den mjölksyra
precis som vi mäniskor då vi tar ut oss ordentligt. Tvingas fisken kämpa för länge så har
den för mycket mjölksyra pumpande och även fast fisken ser ut att vara pigg och kunna
simma iväg så kan den vara för slutkörd för att överleva. Så att ta hem fisken så fort som
det är möjligt är att föredra alltid. Då är det bra att med känsla ställa in slirbromsen och
veta vad spöet och linan klarar av. När man väl fått in fisken är det bra att ha en håv utan
knutar för att fånga upp fisken i, knutna håvnät kan skada fiskens så viktiga slemlager. Och
är det en gädda eller annan fisk man kan ta gälgrepp på så är det att föredra framför en håv,
i alla fall om fisken är av en större modell.
 
 
Väl fångad och håvad är det bra att lägga den på en vadderad matta som kallas för
avkrokningsmatta, och att kasta lite vatten på mattan så att den är blöt när fisken läggs
där på. Med ett grepp så att fisken inte kan flänga runt och skada sig ska man alltid ha
en bra kroklossare, det finns jättebra tänger att köpa för detta ändamål. Krokarna lossas
fort och ännu fortare om man använder hullinglösa krokar. Om detta har tagit en stund är
det att föredra att med stadigt gälgrepp eller i håven sänka ner fisken i vattnet så att den
blir fuktig och kan få vatten som silar genom gälarna och ger syre till fisken.
 
Här använde jag en fuktig IKEA-kasse som avkrokningsmatta.
 
Då det är dags för vägning och mätning så gör man detta så fort som möjligt och sedan
vill man ju ha ett minne så kompisen ställer sig med kameran och är redo att fotografera
när du lyfter upp fisken, gärna med ena handen under buken för att den inte ska hänga
helt och hållet i gälen.
 
En hand under buken så påfrestas inte ryggen lika mycket
 
Nu är det bara att försiktigt lägga i fisken i vattnet och hålla ett
stadigt grepp vid bakre fenan och sedan låta fisken ta igen sig, du kommer känna när
fisken börjar få igen styrka och till slut viftar den till med stjärtfenan och du kan släppa
taget. Följer man dessa enkla saker så kan man släppa tillbaks nästa alla fiskar man
fångar. Och det är en underbar känsla att släppa en riktigt stor fisk tillbaks till sjön.
 
När jag känner att fisken har kraft släpper jag lite på greppet och den kan simma när den vill
 
På vintern går det också bra
 


 


Har du frågor eller tips? Skriv till mig bara.

Skriv till mig på:
bara.tintin@gmail.com