Scardinius erythrophthalmus


Magnus kokade av fiskesug igår och man var inte långsam med att kasta på sig
fiskekläderna, slita med sig fiskegrejerna och springa ner till hans bil när
han ringde och sa att han var på väg.

Under dagen hade vädergudarna bjudit på allt de kunnat åstadkomma.
Sol och värme på förmiddag/eftermiddag, regn och åska under tidig kväll och sedan gick
det över till totalt vindstilla och varmt igen perfekt i tid för oss att åka iväg ut.

Mörtarna vakade som galningar och en mört var vad jag lyckades kroka nästan direkt.
Magnus däremot plockade en mindre Sarv rätt snart och sedan gick vikterna bara uppåt ju närmare natten vi kom.


De första två bilderna är av Magnus första lite större Sarv som vägde 670 gram
och var 35 cm lång. Sista bilden är en lite smalare Sarv med samma längd.

För mig gick det så där under kvällen, mest på grund av att jag hade en sån där dag då allt gick fel.
Som tur är var det inte jättefel utan bara att jag hade problem med kasten. Antingen för korta kast gång på gång eller så var de åt fel riktning och hamnade långt ifrån vassen. Jag har svårt för att kasta så lätta saker åt rätt håll :D

Men jag lyckades ibland och det gav ju några fiskar, den här var värd att fota:

En tjock 36 centimetare som vägdes in till 750g och den största för kvällen.

Betet för kvällen var majs, fiskesättet var flötmete med ett så litet pennflöte som möjligt.
Lysstavar är ett måste när mörkret kommer. Några mäskbollar kastades ut i början men för att inte mata fiskarna mätta så undvek vi att kasta ut mer mäsk under kvällen.

Kommentarer

klas Boman

2011-05-17 - 11:08:22
Hejsan , var det i knektardammen ni var eller ?;)

Christian "tintin" Johansson

2011-05-17 - 17:08:30
Tjenare Klas.

Jag kommer inte ihåg om vi fiskade ute i sjön eller inne i dammen denna kvällen. Mend et är ju lika bra fiske på båda platserna :)

Knektadammen har vaknat till liv nu.

Robin

2011-06-22 - 15:37:23
Härligt fiske ni har grabbar, hur brukar ni fiska efter sarv? Jag har själv knappt några sjöar häromkring som innehåller sarv, men ett litet inlopp/träsk där en älv rinner ut finns där sarv. Fiskar ni flöte/lift-metoden, eller bottenmete om det finns rum för det?

Skriv en kommentar